Wat is oervoeding

Onze voorouders in de oertijd hadden een ander leven dan wat wij nu hebben. Zij voedden zich met wat de natuur hen gaf en dat betekende in de zomer andere voeding dan wat er in de herfst en winter voorhanden was. Bovendien moest je er wel wat voor doen om voeding te krijgen. Jagen en verzamelen. Dat betekende dus altijd beweging voor de maaltijd en dat heeft zo z’n voordelen voor het lichaam. Niks geen overgewicht of diabetes.

Tegenwoordig is dat wel wat anders, je rijdt naar de supermarkt en je kunt alles krijgen wat je maar wilt. Groenten en fruit die vroeger alleen in de zomer beschikbaar waren halen we nu uit verre landen. Is dat wel zo’n goed idee?

Onze genen, waarin al ons genetisch materiaal ligt opgeslagen, zijn erg stabiel en passen zich wel aan, maar niet in het tempo waarin onze voeding is veranderd. Wij leven nog met de genetische informatie van 40.000 jaar geleden. Onze genen zijn daarom nog steeds ingesteld op het eten van natuurlijke voeding.

Wij gedijen dus het beste op de natuurlijke en onbewerkte voeding:

  • Wild
  • Gevogelte
  • Vis en alles wat nog meer uit de zee komt
  • Noten en zaden
  • Eieren
  • Paddenstoelen
  • Knollen en wortels
  • Vruchten
  • Groenten
  • Gezonde vetten

Voedingsmiddelen die in de oertijd niet voorkwamen en niet passen binnen oervoeding

  • Suikers: snoep, koek, ijs en frisdranken.
  • Zuivelproducten: melk, yoghurt, kwark en vla
    Granen: brood, crackers, koek en pasta
  • Nachtschade: aardappel, paprika, aubergine en tomaat
  • Peulvruchten: bonen, soja, pinda’s en kikkererwten
  • Alle kunstmatige toevoegingen

En dan krijg ik toch vaak de vraag : Maar wat eet jij dan? Eet je dan nog wel lekker?

Ik kan je vertellen dat een op oervoeding gebaseerde levenstijl naast gezond ook heel erg lekker is! Ik hoop dat de recepten op deze site jullie wat inspireren. Maak bij interesse eens een afspraak om te horen wat jij kunt doen om je gezondheid te verbeteren. Ik vertel je er graag meer over.

Ook is er de mogelijkheid om je in te schrijven voor een kookworkshop. Je bent dan de heel middag zelf of met een groep aan het koken en doet op die manier inspiratie op.

Meer energie door de juiste voeding

Barbara van Rijn Fotografie

Greetje Douma

Orthomoleculair voedingscoach

+316 51 867 063 MAIL GREETJE

Maak vrijblijvend een kennismakingsgesprek. Mail bel of stuur mij een berichtje en ontdek wat ik voor jou kan betekenen of lees meer over mij

Wie ben ik ►

Hier alvast een recept
om je te helpen