Gezond, stralend en energiek ouder worden

Ontdek hoe je leven kan worden verbeterd door de juiste voeding. Ik help jou hier graag bij.
Aanbod
4+
jaar
Ervaring als orthomoleculair voedingsdeskundige
10+
jaar
Ervaring met gezonde (oer)voeding
50+
Jaar levenservaring

Over Greetje Douma

Ik ben Greetje Douma, woon in Burgum en heb al jarenlang een passie voor voeding. Gezonde voeding, biologisch, zo vers mogelijk en zonder toevoegingen. Wat dit voor een mens kan betekenen boeit mij enorm.
Krijgt het lichaam voldoende voedingsstoffen (eiwitten, vetten en koolhydraten), maar natuurlijk ook vitaminen en mineralen. Dit is noodzakelijk voor alle processen die zich in het lichaam afspelen. Dat zit allemaal behoorlijk ingenieus in elkaar en die werken alleen goed met voldoende voedingsstoffen. Maar ook zaken als stress, slaap en bewegen spelen een rol in het ontstaan van klachten. Dus ik kijk naar het complete leefstijl verhaal.

Ontdek de voordelen van oervoeding

Betere spijsvertering
Hormonen in balans
Verbeterde huid
Meer energie

Greetje Douma

Orthomoleculair Therapeut Friesland

De beste dokter staat in de keuken

Wat is oervoeding

Onze voorouders in de oertijd hadden een ander leven dan wat wij nu hebben. Zij voedden zich met wat de natuur hen gaf en dat betekende in de zomer andere voeding dan wat er in de herfst en winter voorhanden was. Bovendien moest je er wel wat voor doen om voeding te krijgen. Jagen en verzamelen. Dat betekende dus altijd beweging voor de maaltijd en dat heeft zo z’n voordelen voor het lichaam. Niks geen overgewicht of diabetes.
Tegenwoordig is dat wel wat anders, je rijdt naar de supermarkt en je kunt alles krijgen wat je maar wilt. Groenten en fruit die vroeger alleen in de zomer beschikbaar waren halen we nu uit verre landen. Is dat wel zo’n goed idee?
Onze genen, waarin al ons genetisch materiaal ligt opgeslagen, zijn erg stabiel en passen zich wel aan, maar niet in het tempo waarin onze voeding is veranderd. Wij leven nog met de genetische informatie van 40.000 jaar geleden. Onze genen zijn daarom nog steeds ingesteld op het eten van natuurlijke voeding.

Wij gedijen dus het beste op de natuurlijke en onbewerkte voeding

Wild
Gevogelte
Vis en alles wat nog meer uit de zee komt
Noten en zaden
Eieren
Paddenstoelen
Knollen en wortels
Vruchten
Groenten
Gezonde vetten

Voedingsmiddelen die in de oertijd niet voorkwamen en niet passen binnen oervoeding

Suikers: snoep, koek, ijs en frisdranken.
Zuivelproducten: melk, yoghurt, kwark en vla
Granen: brood, crackers, koek en pasta
Nachtschade: aardappel, paprika, aubergine en tomaat
Peulvruchten: bonen, soja, pinda’s en kikkererwten
Alle kunstmatige toevoegingen
En dan krijg ik toch vaak de vraag: Maar wat eet jij dan? Eet je dan nog wel lekker?
Ik kan je vertellen dat een op oervoeding gebaseerde levenstijl naast gezond ook heel erg lekker is! Ik hoop dat de recepten op deze site jullie wat inspireren. Maak bij interesse eens een afspraak om te horen wat jij kunt doen om je gezondheid te verbeteren. Ik vertel je er graag meer over.

Voel je fitter door de juiste begeleiding in voeding

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat voeding van invloed is op de gezondheid. Als je andere keuzes maakt kan dat al vrij snel ervoor zorgen dat jij je fitter gaat voelen. Een oplossing is misschien gemakkelijker dan je denkt.
Persoonlijke aandacht
Gedreven met gedegen kennis
Op maat gemaakt behandelplan met voedingsadvies
Op maat gemaakt suppletie advies
Holistische kijk op gezondheid
Aanbod

Het gehele traject sta ik voor jouw klaar

Tijdens de consulten is er altijd aandacht voor de voeding, voor de kwaliteit van slaap en bewegen. De complete leefstijl nemen we mee. Ook tussen de consulten hebben we op regelmatige basis contact via app of mail. Je doet het wel zelf, maar je hoeft het niet alleen te doen.

Veelgestelde vragen

Zijn er naast de pakketten ook losse afspraken mogelijk?

Ja zeker, de pakketten zijn handig om een heel traject af te spreken, maar daarnaast is alles ook los mogelijk. Dus zowel de afspraken als de onderzoeken. Het is namelijk best wel voor te stellen dat een probleem niet binnen drie maanden opgelost is. Of dat je liever zelf per keer afspreekt.

Voor welke klachten kan ik bij jou terecht?

Je kunt voor de meest uiteenlopende klachten bij mij terecht. Dat kan gaan van overgewicht tot huidklachten zoals acné, rosacea of psoriasis of andere chronische aandoeningen of vermoeidheidsklachten.

Kan ik dan daarna nooit meer iets anders eten dan oervoeding?

Nee hoor, je moet dit niet zien als het zoveelste dieet. Ik zie dit als leefstijl en daar past zo af en toe best eens iets ander bij. Soms ook zelfs wel een patatje als je dat lekker vindt. Soms moet je in het begin even strak er in gaan om een leefstijl aan te passen, maar op termijn is een 80/20 regel altijd heel mooi.

Moet ik mijn voedingspatroon in één keer helemaal omgooien?

Soms kan het goed zijn om in één keer het roer om te gooien. Vaak is het beter om het geleidelijk te doen zodat zowel jij als jouw lichaam kan wennen aan andere voeding.

Ik woon niet alleen, mijn gezin is er ook. Betekent dit dat ik nu op twee verschillende manieren moet koken?

Je werkt aan een verandering van leefstijl die niet alleen voor jou gezond is, maar ook voor jouw gezin. Dus nee, je kunt gewoon wat jij eet ook aan jouw gezin geven en reken er maar op dat ze lekker eten.

Ik blijf het toch vreemd vinden dat je geen brood eet. Dat eten we toch al heel lang. Wat kan daar nu fout aan zijn, er zitten toch hele goeie stoffen in granen?

Je hebt helemaal gelijk dat er goeie stoffen in granen zitten, maar er zitten ook minder goeie stoffen in. Dat noemen we antinutriënten. We kennen natuurlijk allemaal wel de gluten in brood waar veel mensen last van hebben, je kunt je afvragen zijn het wel alleen de gluten waar zoveel mensen last van hebben. Naast gluten zijn nog veel meer antinutriënten die een negatief effect hebben op o.a. de darmgezondheid zoals fytinezuur, lectinen etc. Met mate kunnen deze stoffen geen kwaad, maar wij Nederlanders staan toch wel bekend om de grote graaninname. Dat beperkt zich niet alleen tot de boterham bij het ontbijt en lunch, maar ook koekjes en de macaroni of spaghetti die we ’s avonds eten bevat graan.